Punca Terjadinya Jeragat Dan Cara Mengatasinya

Punca Terjadinya Jeragat Dan Cara Mengatasinya..Memang tidak dapat dinafikan bahawa setiap orang pasti akan mengalami masalah kulit tanpa mengira peringkat usia..masalah kulit yang berbeza seperti jerawat batu..kulit muka kering dan kusam..berminyak dan sebagainya..dan salah satu masalah muka adalah MASALAH JERAGAT..

Masalah JERAGAT nie kadang kita tidak sedar yang ia dah hinggap kat muka kita kerana ia terjadi sedikit demi sedikit sehingga ia kelihatan makin teruk.
Jangan ambil mudah bila muka kita dah mula Nampak tompok-tompok hitam ! Jika tidak dirawat ia akan menjadi masalah jeragat yang teruk…Jeragat yang tidak dirawat akan menjadi lagi hitam dan berkerak..Sebelum kita lihat apakah Punca Terjadinya Jeragat Di Wajah..kita lihat dulu Apa Itu Jeragat…

APA ITU JERAGAT? 

Jeragat ialah tompok-tompok kecil yang memenuhi bahagian muka anda seperti dahi..pipi..hidung dan kawasan sekitar mulut..Tompok jeragat selalunya berwarna lebih gelap dari warna kulit asal dan ini menyebabkan tona kulit anda kelihatan tidak sekata.
Bagi mereka yang berkulit cerah kebiasaannya tompok jeragat akan berwarna coklat..manakala mereka yang berkulit gelap pula akan mendapat tompok yang berwarna hitam…Kadangkala..saiz jeragat yang kecil ini akan kelama-lamaan membesar kemudiannya bercantum dengan jeragat yang lain dan akhirnya memenuhi setiap ruang di wajah anda.
Ini menyebabkan wajah anda kelihatan kusam..tidak menarik dan gelap.

JOM KITA TENGOK PUNCA TERJADINYA JERAGAT DI MUKA

1) Matahari

Sinar matahari mengandungi sinar UV A & B yang menyebabkan kerosakan sel kulit. UV A merosakkan sel bawah kulit dan UVB pula sel luar kulit. Kesan sinar UV ini bukan saja menyebabkan pigmentasi atau jeragat malah boleh membawa kepada kanser kulit.

2) Kehamilan

Kebiasaanya wanita hamil akan mengalami banyak masalah disebabkan hormon yang tidak menentu. Jadi, ibu mengandung disarankan untuk mengambil nutrisi yang cukup untuk memastikan kulit sentiasa sihat. Masalah biasa ialah kegatalan, kulit pecah, jerawat, eczema dan jeragat. Pada sesetengah jeragat akan pudar dan hilang selepas bersalin tetapi ramai juga terus mengalami jeragat.

3) Ubat-ubatan

Pengambilan  beberapa jenis ubat yang memberi ‘side effect’ juga boleh menjadi punca jeragat yang kurang kita sedari dan juga ubat-ubat yang tidak diluluskan oleh KKM.

4) Rawatan hormon

Kajian menunjukkan rawatan hormon (pil) yang mengandungi hormon progesterone, pertukaran hormon, implan banyak mengalami masalah jeragat. Punca jeragat ini menyebakan hormon menjadi tidak stabil. Jangan biarkan anda dibelenggu oleh masalah hormon!

5) Wangian

Pewangi, sabun wangi dan kosmetik yang menyebabkan tindak balas ‘phototoxic’ adalah diantara punca terjadinya jeragat. Oleh itu dicadangkan untuk memilih produk atau ubat yang lebih natural seperti suplemen.

6) Hormon tidak seimbang

Hormon yang tidak seimbang juga membawa kita kepada masalah jeragat. Atasilah dengan sebaik mungkin.

7) Hypothyroidism 

Ia juga dikenali sebagai keadaan dimana paras hormon tiroid rendah.

8) Pemilihan produk yang salah 

Kadang-kadang kita nie ada nafsu semua nak cepat cantik, cepat putih, dan sebagainya…Jadi tindakan segera kimia yang berbahaya itulah yang akan membuatkan masalah kulit muka menjadi lebih teruk sekiranya kita berhenti pakai atau sering bertukar-tukar produk.

9) Penjagaan muka yang tidak berterusan 

Kadang kala kita leka dengan kebersihan muka kita. Bila pakai solekan balik-balik rumah dan penat terus tidur tanpa mencuci muka terlebih dahulu. Sifat yang sambil lewa inilah yang akan menjadikan punca terjadinya jeragat dimuka anda. Jangan biarkan diri anda dihinggapi tompok-tompok hitam!
Bila sudah tahu punca terjadinya Masalah Jeragat..kita cari cara untuk mengatasinya pula..Ada juga rawatan laser cucuk vitamin c dan macam-macam lagi tapi kos yang memang banyak anda keluarkan.
Cuba anda rawat jeragat tu dengan kos yang lebih mudah…

Disini ada rangkaian Vitamin Shaklee yang membantu untuk merawat masalah jeragat…Ia terdiri daripada :-

ESP ( Energizing Soy Protein )

ESP kaya dengan sumber protein yang berkualiti tinggi. Fungsinya sendiri membantu penghasilan sel kulit baru yang lebih sihat dan segar. Sel-sel kulit mati penyebab kulit menghasilkan tompok-tompok hitam. Jadinya perlunta esp nie sebab ia menggantikan sel baru pada kulit dengan cepat tanpa melakukan penggelupasan.
Vitamin C

Vitamin C fungsinya sendiri membantu dalam pengeluaran kolagen dalam kulit yang semakin berkurang bila usia meningkat. Ia juga antioksidan dan membantu dalam mecerahkan kulit muka. Vitamin C mencegah enzim dalam badan dari mengeluarkan melanin yang berlebihan akibat terdedah kepada sinaran matahari.
Vitamin E Complex

Vitamin E memang sudah sinonim dengan penjagaan kulit muka kan. Memang menjadi kemestian nak kulit cerah, berseri dan tanpa cela perlu amalkan vitamin E. Fungsinya sendiri sebagai antioksidan, ia meneutralkan kesan sinaran UV yang berbahaya daripada matahari dan memperbaiki serta melindungi kulit. Bagi mereka yang ada masalah jeragat nie memerlukan lebih penjagaannya berbanding kulit normal.
Gla Complex

GLA membantu masalah ketidakseimbangan hormone atau perubahan hormone yang berlaku bila umur semakin meningkat dan menghampiri menopous. Untuk kestabilan hormone dalam badan, perlukan masa yang lama bagi mengatasinya jika ia berkaitan dengan hormone anda.

KESAN YANG KORANG DAPAT BILA CONSUME SET INI

1) Kos rawatan lebih murah
2) Rawatan secara semulajadi
3) Kesan yang selamat
4) Sel kulit mati berkurang tanpa dirosakkan oleh radikal bebas
5) Jeragat boleh dihalang dari berulang
6) Kulit lebih sihat..berseri..cerah dan anjal
7) Penghasilan kolagen yang sentiasa ada
Untuk memperoleh kesan yang terbaik…pengambilan supplemen yang KONSISTEN selama 90-120 hari adalah sangat penting… untuk memastikan sel yang lama mati dan digantikan dengan sel baru yang lebih sihat dan bermaya… Kulit dan ton warna kulit juga akan kelihatan lebih sekata.
Untuk kesan yang lebih flawless..bolehlah di ambil bersama Collagen Powder Shaklee….:)

Dan jangan lupa banyakkan minum air kosong, sebab:
Air adalah paling penting dalam usaha kita mencantikkan wajah. Kita perlu sentiasa memastikan kandungan air dalam badan adalah mencukupi. Kekurangan air boleh menyebabkan jerawat atau jeragat mudah terhasil.Kekurangan air juga boleh menyebabkan kulit yang kering, kusam dan seterusnya menjadi bermasalah. Pastikan anda meminum 2-3Liter air setiap hari.

RAWATAN LUARAN DENGAN SKINCARE TERBARU SHAKLEE IAITU YOUTH SKINCARE

Youth terdiri daripada 7 produk berikut:

1) Luminous Gel Oil Cleanser
Pembersih pH seimbang TANPA Sabun 3-dalam-1, pembersih ini membasuh lembut, membersihkan dan mempersiapkan kulit kita untuk produk Youth yang lain.

2) Perfecting Skin Toner

Mengelupas, menghidrat dan menyuburkan kulit kita.

3) Youth Activating Serum

Produk ini mesti ada dalam senarai wajib skincare kita. Toner ini mempunyai teknologi yang telah dipaten iaitu Kompleks Pengaktifan Belia Shaklee. Ia mempunyai 10 x bahan aktif untuk memperbaharui kulit pada tahap sel.

Hasilnya, kulit kita akan menyokong pengeluaran kolagen dan menjadikan sel-sel kulit berfungsi lebih muda.

4) Age Defense Mineral Moisturizer SPF 30

Krim pelembap ini menghasilkan perlindungan dari sinaran SPF 30 UVA / UVB matahari dan melindungi juga untuk kulit kita daripada pencemaran alam sekitar. Wow. Perlindungan 2 dalam 1. 

Tanpa bahan kimia dan hanya daripada bahan semulajadi. Krim pelindung matahari ini dihasilkan dari bahan semulajadi dan biopolimer dari hidupan laut.

5) Advanced Renewal Night Cream 

Krim malam Shaklee Youth menghidrat dan melembutkan kulit kita hingga jauh ke dalam kulit. Ia menyokong proses pembaharuan kulit semasa kita tidur.

Adunan ramuan botani proprietari Shaklee akan membantu pengeluaran kolagen dan elastin untuk menjadikan kulit kelihatan lebih muda, licin serta lebih bercahaya.

6) Radiance C + E Capsules

Vitamin C 20% tulen memulihkan sinaran kulit sihat dengan mengurangkan bintik-bintik pada kulit di sebabkan penuaan. Ini juga akan melicinkan tekstur kulit dan mencerahkan warna kulit.

Kapsul adalah berasaskan tumbuhan, biodegradable dan tidak menggunakan pengawet. Gunakan tanpa was was.
Baca juga : ATASI MASALAH JERAGAT DI MUKA DENGAN VITAMIN SHAKLEE
Anda yang berminat untuk mencuba Youth Skincare Shaklee..boleh hubungi saya terus untuk order dan sebarang pertanyaan..

Sekiranya anda ingin membuat pembelian sendiri secara online..

boleh klik di bawah..

Atau boleh hubungi saya terus untuk sebarang pertanyaan..

Pengedar Shaklee Anda..Mentor Bisnes Anda !!!

Salmiah Othman
Contact me : 019-8769412
Shaklee ID : 949800
FB Page : Mamaanisshop
Email : salmiah80@gmail.com

 

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge